Pankkitili on tili, jonne voidaan tallettaa ja josta voidaan nostaa rahaa. Lisäksi tilin kautta voidaan tehdä erilaisia maksuja ja siirtoja. Pankkitilejä tarvitsevat sekä yksityishenkilöt että yritykset raha-asioiden hoitamiseen. Pankkitilejä on erilaisia, joista tärkeimmät ovat käyttö-, säästö- ja määräaikaistili. Voit avata kaikki tilityypit pankissamme. Avaa ensin asiakkuus, jonka jälkeen pääset avaamaan eri tilejä verkko- ja mobiilipankissa.
Nopea avaus
Saat pankkitilin näppärästi auki netissä yhdessä päivässä
Suomalainen pankki
Valitse suomalainen pankki kaveriksesi raha-asioihin
Maksuton
Pankkitilin avaaminen ja käyttäminen ei maksa mitään
Mobiilisovellus
Voit hoitaa halutessasi raha-asioita pelkästään puhelimella
Suomalaisena pankkina rahasi kuuluvat Suomen talletussuojajärjestelmän piiriin.
Saat pankkitilin käyttöösi avaamalla asiakkuuden pankkiimme.
Ota yhteyttä. Puhelimeen vastaamme arkisin klo 9-18, viestiin viimeistään seuraavana arkipäivänä.
1.
Asiakkuus
Avaa asiakkuus verkkosivujen tai Alisa Pankki -sovelluksen kautta
2.
Pankkitilit
Saat käyttötilin heti auki asiakkuuden avauksessa
3.
Rahaliikenne
Voit siirtää tilille heti rahaa tai vastaanottaa maksuja
4.
Hallinnointi
Hallitse pankkitiliäsi verkko- tai mobiilipankissa
Pankkitili on tili, joka on tarkoitettu rahojen säilyttämiseen, siirtämiseen ja vastaanottamiseen. Voit avata pankkitilin ainoastaan pankkiin ja sinulla voi olla niitä useita yhdessä pankissa tai useammassa. Pankkitiliin liittyy yleensä pankkikortti, jolla voit nostaa käteistä pankkiautomaateista tai tehdä ostoksia korttimaksuna kaupoissa tai verkossa. Pankkitiliä hallinnoit verkko- ja mobiilipankissa, jossa voit muun muassa tarkastella tapahtumahistoriaa, maksaa laskuja ja siirtää rahaa toiselle tilille. Pankkitilin avaaminen vaatii aina henkilöllisyyden todentamisen. On tärkeää valita pankkitili, joka vastaa omia tarpeita ja taloudellista tilannetta. Ennen tilin avaamista kannattaa vertailla eri pankkien tarjouksia ja ehtoja. Pankit voivat esimerkiksi veloittaa tilin ylläpidosta ja käytöstä joitain maksuja, kuten kuukausittaisen tilinhoitomaksun. Meillä pankkitilin käyttäminen on maksutonta.
Pankkitilejä on erilaisia, kuten käyttö-, säästö- ja määräaikaistili. Käyttötili on tarkoitettu päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen. Säästötili on suunniteltu säästämiseen, jossa ideana on laittaa rahaa sivuun pankkitilille ja pitää niitä siellä korkoa kasvamassa. Määräaikaistilin tarkoitus on lukita talletus pankkitilille sovituksi ajaksi, jonka aikana talletusta ei voi nostaa tililtä ilman seuraamuksia. Tavallisesti määräaikaistalletukselle maksetaan korkeinta talletuskorkoa, säästötilille toiseksi korkeinta ja käyttötilille vähiten. Autamme mielellämme, mikäli haluat lisätietoa eri pankkitileistä.
Avaa pankkitili avaamalla asiakkuus pankkiimme verkkosivujemme kautta. Asiakkuuden avaus onnistuu täysin sähköisesti ja valmistuu tavallisesti yhden työpäivän aikana. Sinun ei tarvitse varata aikaa tai vierailla pankkikonttorissa, kaikki onnistuu kotoa käsin pelkällä tietokoneella. Asiakkaana voit avata pankkitilin pankkiimme helposti verkko- tai mobiilipankissa. Autamme mielellämme asiakkuuden ja pankkitilin avaamisessa, ota rohkeasti yhteyttä tarvittaessa. Voit jättää yhteydenottopyynnön verkkosivujen kautta tai soittaa suoraan asiakaspalveluun.
Kyllä, voit avata meille pankkitilin netissä. Olemme täysin digitaalinen pankki ja palvelemme asiakkaitamme pääsääntöisesti netissä. Asiakkaalle pankkitilin avaaminen verkkopankissa on niin nopeaa ja vaivatonta, että se vie vain muutaman minuutin ja on parin klikkauksen takana. Verkkopankin lisäksi voit avata pankkitilin pelkällä puhelimella Alisa Pankki -mobiilisovelluksessa. Mobiilipankkimme löydät puhelimesi sovelluskaupasta.
Jos kaikki on kunnossa, pankkitilin saa tavallisesti yhdessä arkipäivässä omaan käyttöön, kuitenkin viimeistään seuraavana arkipäivänä. Mikäli asiakkuuden avauksen kanssa on asiakkaan tuntemiseen ja rahanpesuun liittyviä avoimia kysymyksiä, voi pankkitilin avaamisessa kestää pari pankkipäivää ennen kuin asiat ovat selvitetty. Suomen lainsäädännön mukaan kaikkien pankkien tulee tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Asiakkaan henkilötietojen lisäksi meillä tulee olla riittävät tiedot asiakkaan toiminnasta, taloudellisesta asemasta, asioinnista sekä palvelujen käyttötarkoituksesta. Lainsäädäntö edellyttää myös, että tiedämme, onko asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö, tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhteistyökumppani. Käsittelemme annettuja asiakirjoja ja tietoja luottamuksella ja pankkisalaisuuden sääntöjen mukaisesti.
Pankkitilin maksut riippuvat pankista. Yleisiä kustannuksia ovat kuukausittainen tai vuosittainen tilinhoitomaksu, joka veloitetaan pankkitilin käytöstä ja ylläpidosta. Pankki voi veloittaa maksun pankkitiliin liitetyn maksukortin myöntämisestä tai sen vuosittaisesta käytöstä. Pankki voi myös periä maksuja tietyistä tilitapahtumista, kuten ulkomaanmaksuista. Joissakin tapauksissa pankki voi periä maksun käteisnostoista, erityisesti jos käytät toisen pankin automaattia tai teet nostoja ulkomailla. Pankki voi periä maksuja tiliotteiden, tilin raporttien tai muiden asiakirjojen toimittamisesta.
Meillä pankkitilin avaaminen ja käyttäminen on maksutonta. Hinnastosta löydät lisätietoa.
Pankkitilin korko on korko, jonka pankki maksaa asiakkaalle rahoista, jotka ovat talletettuna pankkitilille. Korko on yleensä prosenttiosuus talletetun summan määrästä. Me emme, kuten moni muukaan pankki, maksa valitettavasti korkoa käyttötilin varoille. Mikäli haluat pankkitilille talletuskorkoa, tutustu säästötiliin ja määräaikaistalletukseen, jonne saat kunnon koron. Maksamme määräaikaistalletukselle talletuskorkoa jopa 3,80 % ja säästötilille 3,30 %. Muista, että pankkitilin korko on yksi tekijä, jota kannattaa ottaa huomioon pankkitiliä valittaessa. Kiinnitä huomiota myös muihin pankin tarjoamiin palveluihin, hinnastoon ja asiakaspalvelun tasoon.
Pankissamme voit tehdä SEPA-maksun. SEPA-maksu on eurooppalaisen maksujärjestelmän kautta välitettävä euromääräinen tilisiirto kotimaahan tai muihin SEPA-alueen maihin. Maksujärjestelmä mahdollistaa rajat ylittävät maksut euroissa yhtä helposti ja turvallisesti kuin kotimaan maksut. SEPA-maksuissa käytetään kansainvälisiä IBAN-tilinumeroita ja BIC-pankkikoodia. SEPA-maksuilla on tärkeä rooli euroalueen sisäisessä kaupassa ja liiketoiminnassa, ja ne ovat osa Euroopan komission pyrkimystä yhdistää euroalueen maksujärjestelmät yhtenäiseksi alueeksi.
Peruspankkipalvelut ovat välttämättömiä taloudellisen toiminnan ja raha-asioiden hoitamisen kannalta, ja ne ovat keskeinen osa pankkitoimintaa ympäri maailman. Tarjoamme lakisääteiset peruspankkipalvelut yhdenvertaisesti ja syrjimättömästi kaikille Euroopan talousalueella laillisesti asuville yksityishenkilöille. Edellytyksenä peruspankkipalveluiden myöntämiselle on asiakkaan henkilöllisyyden varmentaminen.
Peruspankkipalvelumme ovat käyttötili, siihen liitetty maksukortti ja verkkopankki. Käyttötili on pankkitili, josta voit lähettää rahaa toiselle tilille ja vastaanottaa rahaa toiselta tililtä. Asiakkuuttasi ja käyttötiliä hallinnoit verkkopankissa, jonne pääset kirjautumaan verkkosivuiltamme asiakkuuden avauksen jälkeen. Käyttötilin ja verkkopankin avaaminen ja käyttäminen on maksutonta. Tutustu digitaalisten palveluiden käyttöehtoihin.
Saat peruspankkipalvelut auki olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Pankkitili lapselle on tili, joka avataan alaikäiselle lapselle tai nuorelle. Tili tarjoaa mahdollisuuden säästämisen ja taloudellisen kasvatuksen aloittamiseen jo varhaisessa vaiheessa lapsen elämää. Pankit tarjoavat erilaisia tilituotteita lapsille ja nuorille, joilla on usein erityisehtoja ja rajoituksia heidän ikänsä vuoksi. Esimerkiksi tililtä tehtävä nosto voi vaatia huoltajan hyväksynnän tai valtuutuksen, joka estää lapsen pääsyn rahoihin ilman huoltajan tietämystä. Yleensä lapsen tili liitetään huoltajan tiliin. Huoltaja toimii tilin holhoojana ja vastaa sen hallinnasta, kunnes lapsi saavuttaa täysi-ikäisyyden.
Huomaathan, että tällä hetkellä meille ei ole vielä mahdollista avata pankkitiliä alaikäiselle.
Voit ladata tiliotteen itsellesi verkkopankissamme. Kirjaudu ensin verkkopankkiin ja klikkaa ylänavigaatiossa kohtaa Tilit. Tämän jälkeen näet käyttötilisi kaikki tilitapahtumat valitsemallesi ajanjaksolle. Tilitapahtumien vieressä on kohta Tallenna tiliote, jota klikkaamalla lataat tiliotteen koneellesi.
Henkilöasiakkaat
Arkisin 9-18
020 380 101 (0,1717 €/min)
asiakaspalvelu@alisapankki.fi
Yritysasiakkaat
Arkisin 9-16
0293 230 910 (0,1717 €/min)
yritysasiakkaat@alisapankki.fi
Lainasijoittajat
sijoittajapalvelu@alisapankki.fi
Pursimiehenkatu 4 A
00150 Helsinki