Usein kysyttyä yritysluottokortista
Luottokortin hakeminen
Voit hakea yritysluottokorttia verkkopankin kautta sisäänkirjautuneena asiakkaana. Tee ensin korttihakemus tarvitsemallasi luottorajalla, jonka puitteissa voit avata luottokortteja yrityksesi käyttöön. Vahvistamme luottopäätöksen 1-3 arkipäivän kuluessa. Kun luottopäätös on vahvistettu, pääset verkkopankissa avaamaan luottokortteja haluamillesi kortinhaltijoille.
Luottokortin tilaaminen työntekijälle
Kun yritykselläsi on vahvistettu luottopäätös luottokortteja varten, voit tilata uusia kortteja verkkopankissa Kortit-välilehdellä Lisää kortti -napin kautta. Kun tilaat kortin uudelle kortinhaltijalle, kortinhaltija saa kortinavauskutsun sähköpostilla ja tekstiviestillä. Mikäli kortinhaltijalla ei ole vielä asiakkuutta Alisa Pankissa, tulee kortinhaltijan ensin avata henkilöasiakkuus. Kun henkilöasiakkuus on avattu, kutsu kortin avaamiselle on nähtävissä sisäänkirjautuneena verkkopankissa ja mobiilipankissa. Kortinhaltija saa kortin käyttöönsä hyväksymällä kortinavauskutsun. Virtuaalinen kortti on käytettävissä heti. Fyysinen kortti toimitetaan toimitusosoitteeseen arviolta 7 vuorokauden kuluessa.
Laskutus
Lähetämme yrityksellesi luottokorttilaskun kuukausittain jokaisesta kortinhaltijasta erikseen. Laskutamme minimilyhennyksen, joka on 25 % luoton avoimesta pääomasta, kuitenkin vähintään 50 €. Voit halutessasi maksaa myös koko avoimen pääoman kerralla laskulta löytyvän maksuerittelyn avulla.
Fyysisen kortin hakeminen
Kun tilaat yrityksellesi uuden luottokortin verkkopankissa, voit valita haluatko tilata virtuaalisen kortin lisäksi myös fyysisen kortin. Toimitamme fyysisen kortin tilauksen yhteydessä annettuun toimitusosoitteeseen noin viikon kuluessa. Mikäli tilaat korttia toiselle henkilölle, kortinhaltijan tulee ensin hyväksyä kortinavauskutsu verkkopankissa tai mobiilipankissa, jonka jälkeen fyysisen kortin valmistus aloitetaan. Kun fyysinen kortti on vastaanotettu, se tulee aktivoida mobiilipankissa ennen kuin sitä voidaan ottaa käyttöön.
Luottokortin aktivointi
Luottokortti aktivoidaan Alisa Pankki -mobiilisovelluksessa, jonka löydät puhelimesi sovelluskaupasta. Mobiilisovelluksesta voit myös tarkistaa kortin PIN-koodin tulevia maksutapahtumia varten.
Virtuaalisen kortin käyttäminen
Voit käyttää virtuaalista korttia verkko-ostoksiin, kuukausiveloitteisiin palveluihin sekä lisäämällä sen mobiililompakkoon (Apple Pay ja Google Pay). Voit tarkistaa virtuaalisen kortin tiedot Alisa Pankki -mobiilisovelluksen Kortit-välilehden kautta. Virtuaalisen kortin voi ottaa käyttöön välittömästi kortin avaamisen jälkeen.
Luottokortin hinnasto
Yritysluottokorttiin sovelletaan voimassa olevaa hinnastoamme, jonka löydät osoitteessa: www.alisapankki.fi/yleiset/hinnasto
PIN-koodi on unohtunut
Voit tarkastaa PIN-koodisi koska vain näppärästi mobiilisovelluksessa.
Missä korttia voi käyttää
Voit käyttää luottokorttia kaikkialla missä Visa käy maksuvälineenä eli yli 46 000 000 kauppapaikassa ympäri maailmaa ja verkossa. Yhdysvaltainen Visa on maailman tunnetuimpia ja käytetyimpiä luottokorttibrändejä. Tämä varmistaa sinulle kortin käyttäjänä mahdollisimman laajan maksuverkoston kortilla maksamiseen.
Mikä on kortin luottoraja
Myönnämme yrityksellesi yhden luottorajan, jonka puitteissa voit avata luottokortteja yrityksesi kortinhaltijoille. Yrityksen koko luottoraja voi olla jopa 50 000 €. Yhdelle kortinhaltijalle avattava luottoraja voi olla enintään 5 000 €.
Käteisnosto luottokortilta
Luottokortilla voit nostaa käteistä. Nostamiseen tarvitset PIN-koodin, joka löytyy mobiilisovelluksesta. Huomioithan, että käteisnostosta veloitetaan hinnaston mukainen käteisnostopalkkio.
Mistä näkee tehdyt ostokset
Ostokset näkyvät mobiilisovelluksessa. Ottamalla puhelimessasi sovelluksen ilmoitukset käyttöön saat ilmoituksen, kun korttia käytetään.
Luotto- ja pankkipuolet
Luottokorttiostos tehdään aina luottopuolelta.
Apple Pay ja Google Pay
Yritysluottokorttimme on mahdollista ottaa käyttöön Apple Payssa ja Google Payssa. Voit lisätä kortin mobiililompakkoosi joko manuaalisesti tai suoraan Alisa Pankki -mobiilisovelluksen kautta.
Missä maissa kortti toimii
Luottokortti toimii ympäri maailmaa yli 200 maassa, kaikkialla, missä Visa toimii.
Kortti häviää tai varastetaan
Hävinneen tai varastetun luottokortin voi sulkea pysyvästi tai tilapäisesti mobiilisovelluksessa. Kortin sulkeminen estää kortin käytön siitä hetkestä eteenpäin. Mikäli kortti löytyy myöhemmin, tilapäisen sulun voi poistaa samasta paikasta. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää sovellusta, soita asiakaspalveluumme.
Voit myös sulkea luottokortin osoitteessa: https://netbank.alisapankki.fi/flows/card/close
Suljemme kortin heti, kun olemme saaneet sulkuilmoituksesi.
Kortin käyttö kuukausiveloitteisissa palveluissa
Luottokorttia voi käyttää yrityksen kuukausiveloitteisten palveluiden maksamiseen.
Valuuttakurssit
Ostopäivän ja Visalle ostoksen rekisteröitymisen välillä voi olla muutama päivä, jonka aikana valuuttakurssi voi muuttua. Ero johtuu myymälästä ja heidän sopimuksestaan Visan kanssa. Näitä sääntöjä sovelletaan kaikkiin Visa-kortteihin.
Löydät valuuttakurssilaskurin mobiilisovelluksestamme Kortit-osiosta.
Veloitus, jota en ole tehnyt
Jos huomaat veloituksen, jota et tunnista, sulje luottokortti mobiilisovelluksessamme ja soita asiakaspalveluumme.
Ostokset eri valuutoissa
Voit käyttää luottokorttia kaikkialla, missä Visa käy maksutapana. Muissa valuutoissa kuin euroissa tehtyihin ostoksiin lisätään hinnaston mukainen kulu.
Löydät valuuttakurssilaskurin mobiilisovelluksestamme Kortit-osiosta.
Visa 3D Secure
Ensisijainen tavoitteemme on tehdä verkkomaksamisesta turvallista ja helppoa. Tärkeintä turvallisessa verkkomaksamisessa on estää korttisi luvaton käyttö. Tämä tarkoittaa sitä, että verkko-ostoksen yhteydessä sinut voidaan ohjata ylimääräisen tarkistuksen kautta vahvistaaksesi henkilöllisyytesi mobiilisovelluksemme avulla. Tämä auttaa meitä varmistamaan, että olet sinä, ja näin suojaamaan sinua paremmin petoksilta. Luottokortin käyttäjänä verkkotapahtumasi on turvattu Visalla.
Maksaako Visa 3D Secure
Ei, palvelu on ilmainen.
Verkko-ostoksen vahvistus
Luottokortilla tehty verkko-ostos vahvistetaan mobiilisovelluksessamme. Avaa sovellus ja sovellus näyttää suoraan hyväksyttävän ostoksen tiedot ja voit hyväksyä ostoksen napin painalluksella. Erillistä vahvaa tunnistautumista ei tarvita.
Milloin vahvistus tarvitaan
Vaatimus koskee kaikkia yli 30 euron suuruisia verkko-ostoja. Lisäksi vahvistus tarvitaan, kun pienien toistuvien maksujen yhteenlaskettu summa on yli 100 euroa, tai toistojen määrä on enemmän kuin viisi.
Verkko-ostoksen suojaus
Visa on luonut tietoturvapalvelun, joka auttaa vahvistamaan henkilöllisyytesi verkko-ostoksen yhteydessä. Kun teet verkko-ostoksen luottokortilla sinut voidaan ohjata vahvistamaan henkilöllisyytesi mobiilisovellukseemme. Turvapalvelu vahvistaa meille, että olet sinä ja ehkäisee siten petoksia.
Suojauksen hyödyt
Turvapalvelun avulla luodaan ylimääräinen suojakerros, joka estää Visa-luottokorttisi laittoman käytön verkko-ostoksia tehtäessä. Turvallisuuspalvelu vahvistaa henkilöllisyytesi ja mikä tärkeintä, estää petokset.
Ovatko tietoni turvassa
Kyllä. Kaikki luottokortin ja henkilöllisyyden vahvistamiseen liittyvät tiedot lähetetään aina salattuina, eikä kortin tietoja ikinä tallenneta sovellukseen tai mobiililaitteeseen. Enemmän tietoa löydät osoitteesta: https://enfuce.com/privacy-notice
Onko ostokseni turvattu
Kaikki ostokset ovat turvattu automaattisesti kaikilla kauppiailla, joilla Visa on käytössä maksutapana. Ostoksen yhteydessä sinut voidaan ohjata vahvistamaan henkilöllisyytesi petosten estämiseksi. Jos näet verkkokaupassa Visa Secure Badge -logon, se käyttää tietoturvapalvelua.
Verkkosivu ei käytä Visa Secure -ohjelmaa
Luottokortti toimii tavallisesti, vaikka verkkokauppias ei käytä suojauspalvelua, eli Visa Secure -ohjelmaa. Kauppa on edelleen suojattu useilla turvatoimenpiteillä, ja petosten mahdollisuus on minimaalinen.
Miten maksaminen suojataan
Pyydämme tarvittaessa sinua vahvistamaan ostoksesi mobiilisovelluksemme kautta. Sovellus avataan biometrisella tunnistautumisella tai PIN-koodilla. Sovellus ehdottaa automaattisesti tehdyn ostoksen hyväksymistä.
Mitä tapahtuu maksamisen lopussa
Kun olet valmis maksamaan ostoksesi, siirry kauppiaan kassasivulle. Maksaessasi ostosta voit joutua vahvistamaan henkilöllisyytesi. Tämä ylimääräinen varotoimi on tärkeää silloin, kun korttisi ei ole läsnä auttaen varmistamaa, että henkilö kuka käyttää korttia on sinä.
Visa-logo näkyy ostoksen vahvistamisessa
Turvallisuuspalvelun logo tarkoittaa, että Visa auttaa siirtämään tiedot verkkokauppiaan ja meidän välillämme. Visa-logo antaa varmuuden siitä, että ostos on turvallinen.
PSD2-direktiivi
Kaikki luottokortilla tehdyt ostokset ovat EU:n PSD2-direktiivin mukaisia.